مقالات

شیوه مصرف زعفران

بهترين راه جدا سازي مواد موجود درزعفران جهت مصارف غذايی در درجه اول پودر کردن زعفران البته به اندازه مصرفمان است. بدین صورت که زعفران را درون هاون کوچک مخصوص زعفران که ترجیحا بهتر است چوبی باشد میسابند تا با خرد و پودر شدن آن طعم و رنگ زعفران سریعتر و بهتر آزاد شود. زعفران سابیده را در آب جوش حل کرده (یک قاشق سوپخوری+کمتر از یک سوم لیوان) و به مدت ده الی ۱۵ دقیقه زمان میدهیم تا طعم و رنگ خود رابه آب بدهد روش دیگر استفاده از یخ است. بر روی زعفران سابیده که در ظرف شیشه ایی ریخته شده، قالب های کوچک یخ قرارمیدهیم تا در دمای محیط آب شوند و زعفران عصاره و رنگ خود را به آب بدهد.

مقدار مجاز مصرف زعفران

استفاده از زعفران به هر شکل و درهر فرآورده‌ای برای یک فرد بالغ حداکثر تا روزی یک‌دهم گرم توصیه میشود. در مصارف دارویی نیز دوز مجاز حداکثر یک گرم است.

عوارض و مضرات مصرف بی رویه زعفران

مصرف بی رویه مقادیر بالای زعفران خطرناک است و موجب عوارضی از جمله کاهش ضربان قلب، سر گیجه، استفراغ، بی حالی، زردی پوست، خونریزی از بینی، پلک ها و لبها و عوارض خطرناک دیگر میشود و نهایتا احتمال مرگ را بدنبال دارد. مصرف ۳ گرم زعفران برای هر فرد در ماه مناسب است واستفاده بیش از ۵ گرم در یک وعده غذایی میتواند موجبات خطر مرگ انسان را فراهم سازد.

روش تشخیص کیفیت زعفران

روز به روز خواص جدیدی که از این گیاه شگفت انگیز به اثبات میرسد که باعث افزایش قیمت زعفران و در نهایت در معرض تقلب‌ قرار گرفتن این ادویه بی نطیر می شود. اگرچه میزان رنگ دهی، درصد ماده کروسین که باعث اندکی تلخی و طعم تا حدودی گس آن می‌شود وهمچنین خلوص کامل زعفران فقط در آزمایشگاه قابل انذازه گیری و تشخیص است ولی روش های ساده ای نیز برای شناسایی زعفران اصل وجود دارند. می توان از بعضی روش های فیزیکی و شیمیایی برای این منظور استفاده کرد.
• ابتدا باید زعفران را از نظر ظاهری بشناسید. سرشاخه‌های کلاله زعفران سه شاخه و قسمت بالا شیپوری شکل است و هرچه پایین تر میاید باریکتر می شود. رنگ زعفران نیز قرمز تند است. چنانچه زعفران پودر شده باشد تنها راه تشخیص، دستگاه‌های آزمایشگاهی هستند.
• مقدار کمی از زعفران مورد نظرتان را بین کاغذ کاهی و روزنامه قرار دهید و فشار دهید. اگر در جای فشار زعفران، ذرات روغن و چربی مشاهده کردید نشان از این دارد که زعفران تقلبی است اما اگر زعفران پودر شود و اثری از چربی نباشد نشان از سالم و خالص بودن زعفران دارد.
• مقداری از زعفران را روی اجاق گاز بگیرید. اگر رنگ آن بنفش یا نارنجی شود، نشانه وجود پتاسیم و خلوص زعفران است. اما اگر زعفران به رنگ زرد تبدیل شود، نشان از ناخالصی زعفران دارد.
• ممکن است قسمت زرد رنگ رشته زعفران که قیمت پایینی دارد رنگ شده و با رشته های قرمز زعفران ترکیب شود. این بخش های رنگ شده خیلی سریع رنگ می دهندردر صورتیکه سرعت رنگدهی زعفران اصل و مرغوب پایین است
• رنگ تارهای زعفران اصل در بنزین نامحلول است پس تار زعفران نباید در بنزین رنگ بیاندازد.
• سفید شدن رنگ تارهای زعفران بعد از ماندن ۵ دقیقه در یک لیوان آب جوش نشان از نا مرغوب بودن زعفران دارد.
• رنگ، بو و مزه زعفران برای خبرگان زعفزان محک قاطعی است. مزه زعفران اصل کمی تلخ ولی مطبوع و بوی آن با وجود کمی تندی بسیار دلنشین است.

发表评论

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用*标注